בשנת 2011 הוזמן מנכ”ל iDecide, יובל שפיר, להרצות בכנס בינלאומי להכוונה מקצועית (של ארגון IAEVG), על הסדנאות החדשניות שפיתחה החברה בתחום ההכוונה המקצועית, ובנוסף על מתודולוגיה חדשנית לחיפוש עבודה בתנאים מאתגרים במיוחד. להלן רשמים מהכנס מאת יובל שפיר.

יובל שפיר, מנכ”ל iDecide, ליד כרזת הכנס

יועצי קריירה מכל העולם הגיעו לדרום אפריקה

הכנס התקיים בעיר המדהימה קייפטאון בדרום אפריקה, וחזרתי עם הרבה התרשמויות, תובנות, ידע חדש והיכרויות עם עמיתים מעניינים.

קודם כל שמחתי לגלות שמרבית האנשים שעוסקים בהכוונה מקצועית בעולם הם סימפטיים מאוד ולא רשמיים מדי – עניבות היו נדירות יחסית. אברון הֶר, יהודי נחמד שמנהל את החברה המקומית ליעוץ קריירה שארגנה את הכנס, הסתובב בין המשתתפים בג’ינס, ענוד בשרשרת חרוזים אפריקאיים.

ככה התחיל הכנס, הייתם מאמינים?

חלק גדול מהתכנים עסקו בהכוונה מקצועית לתלמידי תיכון. ברוב מדינות העולם, שלא כמו אצלנו, תקופת הלימודים והקריירה מתחילה מייד אחרי התיכון ולכן חלק גדול מההכוונה המקצועית ממוקדת בתקופה זו. בבוטסואנה שבאפריקה (מי שיש לו יהלומים מכיר) מעודדים היועצים בבית הספר את התלמידים ללכת לעבודה יום אחד עם ההורים, בדרום אפריקה עצמה קיים יום קריירה בו התלמידים מתלבשים ומדברים כמו אנשי מקצוע בתחום שבחרו, ובפינלנד מחצית מהתלמידים כבר מקבלים הכוונה מקצועית דרך האינטרנט.

עם לינדה וילקאזי, מנחת הכנס

מנחת הכנס היתה לינדה וילקאזי, מנכ”לית ארגון לחדשנות בחינוך, אישיות כובשת ואחד האנשים המרשימים, החכמים וגם המצחיקים שפגשתי מימי. בסוף היום הראשון, ניגשתי אליה להחמיא לה על אופן ההנחיה שלה, והיא התעניינה בסדנאות שאנו עורכים. למחרת פתחה לינדה את יומו השני של הכנס בכך שציינה מעל הבמה לכל 530 המשתתפים בכנס שהיא פגשה נציג ישראלי מחברה שעושה סדנאות מאוד מעניינות. למותר לציין שלא הייתי צריך לעבוד קשה כדי למשוך קהל להרצאה שהעברתי בכנס באותו יום. ההרצאה שלנו שויכה לתחום של חדשנות בהכוונה מקצועית, שהיה בעיני התחום המעניין ביותר שנדון בכנס. חדשנות זו נחלקת לחדשנות בפורמט ההכוונה (למשל, ייעוץ אישי דרך האינטרנט) ולחדשנות בתכנים עצמם. הסדנאות למציאת כיוון מקצועי של iDecide משכו תשומת לב רבה בין השאר לאור העובדה שיש בהן חדשנות בשני המישורים.

יובל שפיר מרצה אודות הסדנאות למציאת כיוון מקצועי של iDecide

המצגת שלנו עסקה בסדנאות להכוונה מקצועית. בעולם כולו נאבקים בצורך לתת הכוונה מקצועית לקהלים רבים שתהיה איכותית אך בעלות סבירה. על רקע זה, נושא הסדנאות הוא בעיה כואבת במרבית חלקי העולם. מצד אחד זהו פורמט מתבקש, ומצד שני קיימות דוגמאות בודדות לסדנאות שמצליחות להתקיים לאורך זמן, להתרחב ולהצליח לעשות הבדל אמיתי בחיים של אנשים. ההרצאה שלי התמקדה לפיכך בהסבר ובהדגמה של התנאים להצלחתן של סדנאות להכוונה מקצועית לאור ניסיוננו:

• שילוב של הכלים הטובים ביותר מתחומים שונים ודרך ייחודית לבחירת המנחים המתאימים ביותר.

• מודל הכנסות מוצק ותפעול סטנדרטי לחלוטין, על מנת לאפשר שירות ברמה הגבוהה ביותר בעלות סבירה.

• אסטרטגייה שיווקית אפקטיבית ליצירת ביקוש גם בקרב אוכלוסיות שיש בהן רמת מודעות נמוכה לתועלות של הכוונה מקצועית.

הנה המצגת שליוותה את ההרצאה:

הקהל התעניין ושאל שאלות לעניין כמו: “מהם האתגרים הקשים איתם אתם עדיין מתמודדים?” ו-“כיצד אתם מודדים את ההצלחה שלכם?”. בנוסף להרצאה הצגנו גם כרזה ובה מודל לחיפוש עבודה בתנאים מאתגרים במיוחד, בתערוכת פוסטרים מקצועיים שהתקיימה לצד הכנס.

חברה קנדית הציגה אפליקציית אינטרנט המאפשרת הכוונה מקצועית מרחוק בכתב, המתבססת על תכתובת בין היועץ לנועץ. בסוג כזה של יעוץ, הנועץ שולט בקצב חילופי הדברים, והיועץ יכול לשלוף תכתובות מהעבר ולשקף לנועץ את השינויים שחלו מאז.

יועצת ממרכז הקריירה באוניברסיטת MIT בארה”ב הציגה כיצד הם מתאימים את שירותי הקריירה שלהם לדור ה-Y (סדנאות אונליין , סרטוני וידאו, טוויטר ו-LinkedIn, למי שמכיר).

כמו בכל כנס בינלאומי, גם כאן היו אנקדוטות, כמו מצגת תמוהה של נציג ממדינה צפון אירופאית קרה שלא נסגיר את שמה, שהיה אמור לדבר על הקשר בין הכוונה מקצועית לקיימות ולאיכות סביבה. במשך חצי שעה ארוכה הוא אמר דברים שהיו אלמנטריים ביותר לכל מי שאי פעם התעניין באיכות סביבה, וכלל לא הזכיר שום דבר שקשור בקריירה. לשאלתו של אחד המשתתפים, איך הוא מיישב את האחריות הסביבתית עם העובדה, שטס לדרום אפריקה במטוס סילון כדי לתת הרצאה של חצי שעה, ענה: “אין לי תשובות”, מה שעורר בי תחושה מציקה שלאף אחד בעצם אין תשובות.

עם חברים בכנס (פרננדו מברזיל הוא הבחור הגבוה שעומד לידי)

ולבסוף, אספר לכם על בחור ברזילאי בשם פרננדו אגיאר שעושה הכוונה מקצועית דרך… הגוף, בשיטת Core Energetics. גישה זו רואה בגוף הפיסי חלק בלתי נפרד מזהותו המלאה של האדם, המקיים אינטראקציה עם רגשות, תחושות, מחשבות ורצונות. פרננדו מלמד אנשים להתחבר לעצמם ולמציאות החיצונית דרך יציבת הגוף, להרגיש את עצמם דרך נשימות ולחקור את כל העולם הפנימי שלהם דרך צלילים ותנועה. מחקר שבוצע על קבוצת נערים שהשתתפו בקבוצה שלו גילה תוצאות חיוביות מעניינות מאוד – הנערים חיזקו את תחושת הכיוון, היכולת להתמודד עם המציאות ותחושת המסוגלות. למי שמתעניין, הנה האתר של פרננדו.

אחת המסקנות שלי היא שהשתתפות בכנסים בינלאומיים חשובה ביותר להתפתחות הידע והיכולת המקצועית, וכולי תקווה שבכנס הבא, אני כבר לא אהיה הנציג הישראלי היחיד. הייתי רוצה לראות גם בישראל קהילה מקצועית שמתעניינת במה שקורה בעולם, יוזמת, מחדשת ותורמת לשאיפה העתיקה שנשמש ‘אור לגויים’ ולא רק חומר למהדורות החדשות…

כותרת הכנס הבא שנערך בגרמניה באוקטובר 2012

כותרת הכנס הבא שיערך בגרמניה באוקטובר 2012

בשנה הבאה יערך הכנס בעיר מנהיים שבגרמניה, תחת הכותרת ‘הכוונה מקצועית למען צדק חברתי, שגשוג ותעסוקה בת-קיימא’. מעניין מה נוכל אנחנו, יועצי הקריירה, לעשות לטובת העניין.

ולסיכום, דבר אחד שנגע לליבי ומשקף משהו מהמורשת הטעונה של דרום אפריקה – הביקור ברובן איילנד, אי עליו הוחזקו אסירים פוליטיים שהתנגדו למשטר האפרטהייד הסתיים במילותיו של המדריך, אסיר פוליטי לשעבר בעצמו: “אף אחד לא צריך להגיע למצב של שלילת האנושיות שלו. תמיד חשוב שנשמור על כבוד האדם ונתייחס בכבוד לכל אחד”.

יובל שפיר

מנכ”ל iDecide

לפוסט על הכנס בשנה לאחר מכן כנסו כאן.