יזמים הם אנשים שיוצאים קצת מהשביל והולכים בשביל משלהם. בין השאר, כדאי לצאת מהקלישאות של עולם היזמות עצמו, בו תוכלו למצוא די את אותן העצות ואותן התפיסות בכל מקום, וזה קצת אוקסימורון. אז הנה מצעד ששת הטיפים שלי ליזמים, שיזכירו לכם שלא כל מה שחושבת שכבה צרה של הייטקיסטים אמריקאים הוא הגדרת היזמות באשר היא:

    1. אל תנסו לשנות את העולם – נסו לעשות טוב. זה הכל. תחשבו על משהו שעושה טוב לאנשים, אבל בלי היומרה של לשנות את העולם. במקום זה, נסו לשנות לאנשים. אתם מכירים את החברה הגדולה שלא נאמר את שמה כדי שלא יתנכלו לנו במנוע החיפוש 🙂 הם רצו לשנות את העולם ולעשות דמוקרטיזציה למידע. הבעיה היא, שהם בחרו מודל עסקי שמשנה את העולם אבל עושה רע לאנשים. היום כבר ידוע שהפילוג וההקצנה ותיאוריות הקונספירציה הן במידה רבה תולדה של הצורך להדביק אנשים לכיסא ולהשאיר אותם ברשתות החברתיות כדי שיצרכו עוד פרסומות, ולכן מביאים להם תוכן קיצוני יותר ויותר, וגורמים להם להתמכר בדיוק כמו בקזינו. זה גם מקור תחושת הזיוף ברקע שמרגישים תמיד בארגונים ש-‘משנים את העולם’ אבל לכולם ברור שלא בהכרח לטובה. בקיצור, לשנות את העולם אפשר גם לרעה אבל לעשות טוב לאנשים זה משהו שתמיד היה טוב ותמיד יהיה.
    2. אל תפתחו רעיון מתוך חיפוש הזדמנויות בשוק – הסיבה הראשונה והפחות חשובה, היא שסביר להניח שאחרים סורקים את השוק להזדמנויות טוב מכם. הסיבה השניה והחשובה יותר, היא שרעיון שמבוסס על הזדמנות שמצאתם ולא מתחיל מחיבור פנימי, סיכויי ההצלחה שלו נמוכים יותר. רק אם אתם מחוברים למה שאתם עושים וזה שואב אתכם, תהיה לכם מוטיבציה לעבור את כל הקשיים הכרוכים ביזמות, ויהיה לכם את המעוף לחדש באמת.
    3. אפשר להיות יזמים בלי לחדש – יזמות היא לעשות את הדבר שאתם רוצים בסגנון שלכם. רוב רובם של המיזמים בעולם הם לא מוצרים חדשים לעולם. חדשנות יכולה להיות קטנה או גדולה. הייחודיות שלכם יכולה להיות בגלל סגנון, מקום, יחסי אנוש, יעילות או כל דבר שהוא לא בהכרח מוצר חדש ושונה או ייחודי. כמובן שזה לא אומר שאתם לא מוזמנים לחדש במוצר או בשירות. זה רק אומר שאתם לא חייבים.
    4. לכו בצעדים קטנים ותהיו באינטראקציה מתמדת עם הלקוחות – העולם מורכב מדי בשביל לתכנן קדימה הכל במשרד. בצעו הרבה צעדים קטנים, קבלו פידבק מלקוחות, תקנו, שפרו, ולפעמים תראו שאתם רוצים לשנות את המסלול לגמרי. הכל בסדר. זה מה שיפה ומפתיע ומחדש ביזמות.
    5. אל תיבהלו מאנשים שאומרים לכם שזה בלתי אפשרי או לא יילך – זה לא שצריך ללכת עם הראש בקיר או להתעקש על משהו מעבר לזמן סביר שבו ניסיתם באמת לממש אותו ולא הצליח. אבל על הרבה מאוד מיזמים היו אנשים חכמים ומביני עניין שאמרו שזה לא ילך, אין סיכוי, אנשים לא יירצו את זה וכו’. קודם כל חשוב לזכור שאנשים לא יודעים הכל, לכל אחד יש מודל של המציאות בראש אבל לא את המציאות עצמה. המודל פעמים רבות מבוסס על חלק מאוד מסוים של המציאות, וכושל להביא בחשבון ולהעריך היבטים אחרים שלה. בקיצור, אין נביאים. דבר שני, אנשים מציינים את הדיעות שלהם בנימה עובדתית, כי ככה אנחנו מדברים. אז לקחת בעירבון מוגבל. אל תחכו לאישור מאחרים. התייעצו, במידה, קחו מה שמשרת אתכם, והביאו בחשבון שיתכן שתצליחו גם אם אנשים מרשימים וחכמים חושבים שלא.
    6. אל תתייחסו ברצינות רבה מדי לתכנית העסקית, חשוב לגשש – מותר לנסות ולטעות, מותר להגיד דברים טפשיים, ללכת על משהו שמגלים בדרך, לא ללכת רק לפי התכנית. בסוף תצליחו לא בגלל שהיתה לכם תכנית מספיק טובה, אלא בגלל הדרך שבה עשיתם את הדרך. תכנית יכולה לעזור, בחלק מהמקרים. במקרים אחרים מיקוד יתר בתכנית יכול לעכב ולהפריע. מיזמים רבים שהצליחו התגלגלו למקומות שונים לחלוטין מהיכן שהתחילו וכל תכנית עסקית שנכתבה או לא נכתבה לא היתה רלוונטית מהר מאוד.

אז שיהיה בהצלחה במיזם שלכם!

יובל שפיר, מנכ”ל iDecide

יובל שפיר הוא מפתח הקורס האקדמי לרקום חלום וליזום, וכן תהליך יוזמות קטנות עם פוטנציאל כלכלי, שניהם מלמדים כישורים ומיומנויות יזמיות ומאפשרים לאנשים שאינם בהכרח יזמים למצוא את הזהות היזמית שבהם.