קורס אקדמי: לרקום חלום וליזום

הקורס האקדמי שמשלים את התמונה

ישראל מכונה לא אחת ‘אומת הסטארטאפ’, ואנחנו אוהבים לחגוג את ריכוז המוחות היצירתיים שלנו, עם הפלפל היזמי והרצון להצליח בגדול. לא פלא שסטודנטים רבים חולמים להצטרף להצלחה ולשלב יזמות בקריירה שלהם, בין אם טכנולוגית, חברתית או עסקית.

מצד שני, רבים מהסטודנטים שיש בהם קול פנימי שדוחף ליזמות, באותה נשימה חוששים מכך ומטילים ספק אם ‘יש להם את זה’. האם יזמות היא יכולת מולדת? אולי היא שייכת רק ליחידי סגולה? אותם סטודנטים זקוקים לבירור פנימי, ולדחיפה שתאפשר להם לממש את הפוטנציאל. הפתרון לחסר שלהם איננו כרוך רק בידע או בכלים, אלא בעיקר בהתפתחות האישית והזהותית שהיא חיונית כדי להפוך ליזמים.

יזמות כזהות וכמהות

הקורס ‘לרקום חלום וליזום’ מיועד להשלים קורסים או אשכולות אקדמיים בנושא יזמות בפאן האישי, וכולל את האספקטים הבאים:

  • כיצד לזהות ולחדד את הרכיב היזמי באישיות התעסוקתית
  • איך לרכוש תפיסות ומיומנויות שמקדמות יזמות
  • כיצד למצוא את מקור המוטיבציה העיקרי ליזמות
  • דינמיקה בצוות וכלים להתקדמות ביזמות משותפת
  • השפעת הרקע המשפחתי והג’נדר על הנכונות ליזום
  • הנכונות להיות הראשונים שפונים לכיוון יזמי בסביבה ממנה באים
  • כיצד לשלב יזמות במסלול הקריירה, כולל אפשרות ליזמות פנים ארגונית

הקורס פותח על ידי יובל שפיר, מייסד ומנכ”ל iDecide, ומשלב את הפסיכולוגיה עם הפרקטיקה. כיועץ מקינזי לשעבר ומומחה לקריירה, יובל חקר ופיתוח כלים המתמקדים לראשונה לא במיזם אלא ביזם, ועוזרים לסטודנטים להוציא לאור את הפוטנציאל האישי שלהם כיזמים. יובל עצמו יזם וליווה תהליכי יזמות ולמידה של יזמות בכל התחומים – עסקי, טכנולוגי, חברתי וחינוכי.

ההתנסויות בקורס חושפות את הסטודנטים לטווח רחב של יזמים ועשייה יזמית, מאפשרות להם לרכוש תפיסות ומיומנויות יזמיות, ומלוות אותם בתהליך החיזוק לעשייה יזמית תוך משוב ושיפור מתמיד.

ההערכה מבוססת בעיקר על פרויקט יזמות המתבצע בצוות, ומהווה מיקרוקוסמוס לתהפוכות אותם חווה היזם בדרך למימוש הרעיון.

לגלות את היזמים שבכם

הקורס ‘לרקום חלום וליזום’, שנקרא במקור ‘יזם נולד’, פותח לראשונה עבור אשכול חדשנות ויזמות באוניברסיטת חיפה, בניהולו של פרופ’ עופר ארזי. הנחת היסוד שלו היא שכבוגרי מערכת החינוך, הסטודנטים נכנסים לאקדמיה עם תפיסה המנוגדת ליזמות באופן מהותי:

“קחו מידע, ישמו אותו על הבעיה, הגיעו לפתרון הנכון, וחכו למבוגר אחראי שיתן לכם הוראה נוספת.”

במקום זאת, הקורס עוזר לסטודנטים להרהר, לעצב ולאמץ תפיסות חדשות המתאימות לעולם העבודה המתחדש בכלל וליזמות בפרט, ולפתח את הרכיב האישיותי היזמי שלהם.

הסטודנטים מקבלים מרחב וכלים להתמודדות עם מגוון שאלות: באיזו מידה אתם מתאימים ליזמות? לאיזה סוג של יזמות? מה יניע אתכם הכי חזק כיזמים? האם מתאים לכם ליזום בתוך ארגון, או ליזום בצורה עצמאית?

הקורס מוגש באופן חוויתי ומעורר גם את המחשבה וגם הרגש. הוא הצליח עם סטודנטים מתחומים טכנולוגיים וגם לא טכנולוגיים, ומכל שלב בחיים, החל מעתודאים ועד לאנשי מקצוע עם ותק של עשרות שנים בשוק העבודה. השילוב יוצר עבודת צוות יוצאת דופן והפריה הדדית ייחודית.

היזמים נולדים, מתחילים ללכת, וחלקם אפילו לרוץ.

סטודנטים מספרים על החוויה הייחודית

“לא הבנתי מה זה יזמות עד הקורס. קורס מדהים, מלא ברבדים – למידה לצד עשיה. נהנינו מאוד ולמדנו המון!”

“ניסיון מעשי ביזמות. היה מאוד מעניין ומועיל.”

“בבית הספר תמיד עבדנו לבד ופה פתאום היה לי צוות שבאמת עבד.”

“למדתי להיות גמיש, לא להתאהב ברעיון. לא חשבתי שאפשרי לשנות פוקוס באמצע.”

“למדתי לדבר ולהשתתף, מה שאני לא עושה בדרך כלל. הפתיע אותי איך שעובדים בשיעור.”

“הכל החלטנו יחד. עם האנשים הנכונים אפשר להתקדם.”

“למדתי להתגבר על פחדים, להכנס לזה ולהשתתף.”

“נהניתי מאוד, הקורס הכניס אותי למצב של משימה מוגדרת ועמידה ביעדים.”

מבנה הקורס

הקורס מועבר בפורמט של שתי נקודות זכות (או המקבילה לשעתיים שבועיות בסמסטר), לרוב במפגשים כפולים של פעם בשבועיים.

פנו אלינו לפרטים.

שאלות ותשובות
מי מרצה בקורס?

iDecide מפעילה סגל מרצים אקדמיים שנבחר בקפידה, שזוכה להצלחה ולמשובים גבוהים בצורה עקבית לאורך שנים. בהתאם לתקציבכם, נוכל להציע מרצה בכיר מהסגל שלנו או את יובל שפיר, מנכ”ל החברה ומפתח הקורס כמרצה.

מה ההבדל בין הקורס הזה לקורסי יזמות אחרים?

הקורס משלים לקורסי יזמות אחרים ונבדל מהם בשני היבטים חשובים:

  1. התמקדות בפיתוח האישי של היזם ולא בפיתוח המיזם
  2. תהליך של מימוש רעיון המחובר למוטיבציה פנימית לפני בדיקת התכנות עסקית, בהשראת מחקריה של פרופ’ Saras Sarasvathy

מטרת הקורס לפתח כשירות אישית ליזמות ולאו דווקא להעניק את הכלים השימושיים והדרך לבניית מיזם, אם כי הקורס מחזק גם את ההיבטים האלה ובכך תומך בקורסי יזמות קיימים.

בוגרי הקורס יודעים לומר אילו סוגי יזמות מתאימים להם ומהן המוטיבציות שלהם כיזמים, מכירים את חווית היזמות באופן ראשוני ויש להם רעיונות כיצד לשלב יזמות בקריירה האישית שלהם.

 

באיזו שפה מועבר הקורס?

הקורס יכול להיות מועבר בעברית או באנגלית באופן מלא.

לאילו פקולטות הקורס מתאים?

ניתן להתאים את הקורס לקהל סטודנטים ספציפי כגון סטודנטים להנדסה או סטודנטים למדעי החברה, או לקהל מגוון של סטודנטים לפי בחירת מוסד הלימודים.

כיצד משתלב הקורס עם קורסי יזמות קיימים?

הקורס משלים קורסי יזמות קיימים בפאן האישיותי. יש בו פאן מעשי אבל הוא לא בא במקום קורסים מוכרים וחשובים בתחום היזמות כגון מימון מיזמים, בניית תכנית עסקית, חווית משתמש וכו’.

מהו סוג ההתקשרות שלכם מול מוסד הלימודים?

אנו גמישים בהתאמה לאופן התגמול המתאים לכל מוסד לימודים ולחלוקת התקציבים. הצעת המחיר היא על בסיס קבוע בתוספת רכיב נסיעות של המרצה לפי המיקום הגיאוגראפי.

מהם נושאי הקורס?
  • אישיות יזמית – יש לי או אין לי את זה?
  • איך לפתח יכולות של יזם?
  • בשביל מה יזמות?
  • איך מייצרים תרבות יזמית?
  • הקונפליקט המובנה בין היזמים לכל השאר
  • קריירה יזמית
  • מהי ההשפעה של הרקע המשפחתי, של המגדר ושל קבוצת המוצא על היזמות?
כיצד ניתן הציון בקורס?

15% – עבודות להגשה

70% – פרויקט יזמות כולל ביצוע והצגה של התהליך ורפלקציה על הלמידה. הפרויקט אישי וכולל פיתוח מיזם זעיר מכל סוג – עסקי או ללא מטרות רווח.

15% – נוכחות במפגשי הקורס והשתתפות פעילה

האם ניתן לשלב בקורס תכניות התמחות או התנסות מעשית?

בהחלט, פנו אלינו ונוכל להציע תכנית מותאמת.

המלצות
פרופסור עופר ארזי
ראש מעבדות החדשנות בחיפה HIL, אוניברסיטת חיפה

השנה נפתח באוניברסיטת חיפה אשכול של לימודי העשרה בנושאי חדשנות ויזמות, אשר פונה לכלל הסטודנטים באוניברסיטת חיפה. האשכול הינו חלק מהפעילויות של מעבדות החדשנות בחיפה (HIL, Haifa Innovation Labs), אותם אני מוביל.

במסגרת אשכול חדשנות ויזמות, שילבנו את קורס היזמות של חברת iDecide ,העוסק בהתפתחות האישיותית הנדרשת למימוש יזמות.

המרצה בקורס התאים אותו לסגנון ולצרכים של האוניברסיטה בכלל ושל האשכול בפרט, ותרם מזמנו ומרעיונותיו מעבר לנדרש כדי לסייע בהצלחת האשכול החדש ולתאם פעילות הקורס עם המרצים האחרים והקולגות.

ביקרתי בקורס בעצמי, נכחתי במצגות הסיום ושוחחתי עם הסטודנטים. התרשמתי שהקורס מהווה נדבך חשוב, שונה וייחודי במסגרת קורסי האשכול, תומך בקורסים אחרים ומשלים פאן שלרוב לא עוסקים בו מספיק.

כל הסטודנטים העידו על התרומה של הקורס וציינו בין השאר את הסגנון החוויתי שהפתיע אותם לטובה, את ההתנסות המעשית שעזרה להם לרכוש מיומנויות, לצמוח וללמוד מחווית העשייה על עצמם. בדרך הם התגברו על פחדים, שינו תפיסות, וחיזקו את היכולת לעבוד בצוות. אני בטוח שבוגרי הקורס עברו כברת דרך משמעותית ביותר בדרך להיות בשלים ומוכנים ליזמות.

ככל שהדבר תלוי בי אשמח מאוד להפוך את הקורס לחלק אינטגרלי מאשכול יזמות וחדשנות באוניברסיטת חיפה. בעיני יש כאן נושא חשוב שזכה לטיפול מקצועי ביותר, ויכול למנף תהליכים של חינוך ליזמות בכל מוסד העוסק בהכשרה ולמידה בתחום.

ינואר 2020

אריק דרגל
סרן (מיל'), סטודנט בביה"ס למדעי המדינה, אוניברסיטת חיפה

רציתי לשתף אותך במשהו שקרה אתמול ולהודות לך על החלק שלקחת בו!

נדרשנו לגבש תכנית פעולה לפרויקט רשת. הודות לקורס ולכלים, הצלחתי להוביל את הצוות שלי בתהליך פיתוח רעיון מואץ - תוך 3 שעות הצלחנו לגבש רעיון, לדייק אותו בשלבים מקדימים, לשכנע את שאר הקבוצות להצטרף אלינו, ולהציג אותו למנכ"ל העמותה שמאוד התרשם.

אפילו קיבלנו תקציב גדול לטובת הפרויקט. אני מאוד מודה לך על הכלים לביטוי עצמי ועל ההבנה של עולם עבודת הצוות שהענקת לי, פשוט תודה רבה!