קורס אקדמי: פיתוח קריירה במאה ה-21

מתפיסה עצמית של לקוח, לתפיסה עצמית של ספק

הקורס האקדמי עתיר השבחים, שהופך סטודנטים לעובדים מבוקשים פוטנציאליים. בקורס הסמסטריאלי לומדים הסטודנטים לזהות מסלולי קריירה עתידיים ולהתחיל לבנות את עצמם לקראת הצלחה באותם מסלולים.

הקורס מהווה גשר בין עולם האקדמיה לעולם העבודה, ומאפשר לסטודנטים להבין מה מצופה מהם, אילו מגמות מתוות את נוסחאות ההצלחה של עולם העבודה החדש, ומדוע שוק העבודה הוא מורכב ומאפשר לסוגים שונים של אנשים להצליח בדרכים שונות.

במהלך הקורס מבצעים המשתתפים פרויקט צוותי, של מחקר ופרזנטציה אודות תחום בתוך בשוק העבודה הרלוונטי להם – הם יוצרים קשרים עם אנשי משאבי אנוש, עובדים ומנהלים בארגונים, מבינים את התרבות של הארגונים בהם הם עשויים לעבוד, ומתכווננים לדרישות על מנת להצליח במסלולים הרלוונטיים.

קורס שמכין לעולם העבודה, אך משמעותי כבר משנה א’

הקורס אידיאלי לסטודנטים לשנה אחרונה או לפני אחרונה, אולם במקרים מסוימים מגיעים גם סטודנטים לשנה ראשונה, שמדווחים כי נתרמו בצורה משמעותית. הקורס מעניק הקשר ורציונל להשקעה בלימודים כבר מהשנה הראשונה, מאפשר להחליט בצורה חכמה על קורסי בחירה ועבודות סמינריוניות שיכולות להתקשר לקריירה עתידית, ומעודד את הסטודנטים להשקעה יתרה בקורסים אלו.

הוא יכול להיות מכוון לפקולטה או חוג מסוימים, או לכלל הסטודנטים לפי החלטת המוסד הלימודי. החשוב ביותר הוא, שהבוגרים שמסיימים את הקורס מקבלים כלים להיות יציבים יותר במסלול הקריירה שלהם, מצליחים יותר, ומקודמים – כך שהם עשויים להחזיר את ההשקעה והרבה מעבר לכך, כשגרירים מוצלחים של מוסד הלימודים.

רמת הבטחון עולה, ואיתה הביצועים

סטודנטים מדווחים כי הם מבינים את השוק ברמה הרבה יותר גבוהה, ומרגישים שתחושת הערפל לגבי העתיד שלהם פינתה את מקומה ליותר בטחון, שליטה בקריירה וידע מעשי כיצד לנהל אותה. הם מרגישים בטוחים בעצמם, ורבים שומרים על קשר עם המרצה, שואלים שאלות מתקדמות בהמשך הדרך, מדווחים על הצעדים המעשיים שביצעו, או סתם מעדכנים לאן התקבלו, ומודים על הקורס.

סטודנטים מדווחים על תועלות נוספות: התלהבות מכיוון חדש שלא הכירו קודם, התכווננות מחודשת כתוצאה ממחקר מעמיק שהביא דווקא לפסילה של כיוון, הצלחה במיונים לעבודה שהם עוברים תוך כדי הקורס (סטודנטים לשנה אחרונה בעיקר), היכרות עם אנשי מפתח בתעשיה, ואפילו שיפור מיומנות עבודת הצוות והפרזנטציה.

 

 

מה חושבים הסטודנטים?

הנה לדוגמא, ציטוטים מתוך משוב סטודנטים שנערך במכללת אפקה להנדסה בעקבות הקורס:

“קורס מאוד חשוב. הכרחי לדעתי לכל סטודנט שלומד הנדסה. הקורס ברמה מאוד גבוהה והמרצה מעולה.”

“מאוד נהנתי מהתרגילים בכתה כשהתחלקנו לקבוצות והיינו צריכים לגבש דעה בנושא מסוים.”

“המרצה מקצועי ביותר בתחומו.. הקורס ממש ייתרום לי במהלך הקריירה וזה בעיקר בזכות יכולות ההוראה והחדרת המוטיבציה שלו.”

שאלות ותשובות
מדוע שמוסד לימודים ישקיע בהבאת קורס חיצוני?

מוסד הלימודים מתמחה בהוראה של תואר, ולא בהכרח בכל ההיבטים של הכנה לשוק העבודה. עם זאת, ידוע שסטודנטים בוחרים במוסד לימודי קודם כל מתוך חשיבה על העתיד שלהם. לכן, הקורס הוא שירות משלים. לטווח הארוך, כל מוסד לימודים רוצה לטפח הן מוניטין של מוסד שמזניק סטודנטים לקריירות מצליחות, והן רשת בוגרים שמגיעים לעמדות בכירות, ועשויים אף להעניק יחס מועדף בגיוס לבוגרי מוסד הלימודים שלהם.

מעבר לתועלת לקריירות של הבוגרים ומעבר ליעדים השיווקיים, הקורס גם תומך ביעדים אקדמיים. הקורס תומך בשיפור מיומנויות פרזנטציה ומחקר (כגון הגדרה מדויקת של שאלת המחקר), ועשוי אף להגדיל את המוטיבציה ורמת ההשקעה של הסטודנט בלימודים בעקבות כך.

מוסד הלימודים מתמחה בהוראה של תואר, ולא בהכרח בכל ההיבטים של הכנה לשוק העבודה. עם זאת, ידוע שסטודנטים בוחרים במוסד לימודי קודם כל מתוך חשיבה על העתיד שלהם. לכן, הקורס הוא שירות משלים. לטווח הארוך, כל מוסד לימודים רוצה לטפח הן מוניטין של מוסד שמזניק סטודנטים לקריירות מצליחות, והן רשת בוגרים שמגיעים לעמדות בכירות, ועשויים אף להעניק יחס מועדף בגיוס לבוגרי מוסד הלימודים שלהם.

מעבר לתועלת לקריירות של הבוגרים ומעבר ליעדים השיווקיים, הקורס גם תומך ביעדים אקדמיים. הקורס תומך בשיפור מיומנויות פרזנטציה ומחקר (כגון הגדרה מדויקת של שאלת המחקר), ועשוי אף להגדיל את המוטיבציה ורמת ההשקעה של הסטודנט בלימודים בעקבות כך.

באיזו מתכונת ניתן הקורס?

הקורס הוא דו-שבועי, ומועבר במפגשים של ארבע שעות אקדמיות. הוא עשוי להיות סמסטריאלי או שנתי, בהתאם להיקף התכנים שמוגדר מול מוסד הלימודים.

האם הקורס מותאם לתחומי לימוד מסוימים?

הקורס ניתן להתאמה לכל תחום לימוד על פי הדרישה. ההתאמה לאוכלוסיית הסטודנטים מתבצעת בצורה שלמה, מרמת עיצוב הסילבוס ובחירת התכנים הרלוונטיים, ועד לפרטים הקטנים ביותר כגון הדוגמאות שניתנות בהרצאה.

מה ההבדל בין הקורס הזה לקורסים אחרים שקשורים בקריירה?

שיתוף הפעולה הפורה בין iDecide לבין מוסדות אקדמיים נבחרים לאורך שנים מעיד על שביעות הרצון הגבוהה מקורס שהוא ייחודי בנוף האקדמי. iDecide היא הגוף המוביל בישראל ששני תחומי ההתמחות העיקריים שלו הם הדרכה וקריירה. רמתו הגבוהה של הקורס ניכרת בחשיבה על כל פרט, כולל רמת ההנחיה בקורס, המתודולוגיה החדשנית המבוססת על מודל שקיבל הכרה בינלאומית בכנס של ארגון IAEVG, הכלים המקוריים שעוצבו לאופטימיזציה של תהליך הלמידה ברמות הרגשית והקוגנטיבית במקביל, התכנים העדכניים והמחדשים ביותר, העיצוב של החומרים, וכמובן – הקונספט הייחודי של הקורס.

מה קורה אם קשה לארגן אצלנו קורס אקדמי כזה מבחינת נהלי המוסד או מכל סיבה אחרת?

בחלק ממוסדות הלימוד מתקיימת לצד הקורס או במקומו סדנת עומק בעלת מטרות דומות ותכנים מקבילים במידה רבה (למעט הפרויקט הצוותי), שאיננה אקדמית אלא מוצעת בהתאם למוסד על ידי דקנאט הסטודנטים, מרכז הקריירה, או אגודת הסטודנטים. למידע נוסף על הסדנא לחצו כאן.

מי מעביר את הקורס?

הקורס מועבר בידי אחד מחברי הצוות הבכירים של iDecide, לפי סוג המוסד הלימודי והאיזור בארץ. כל המרצים המעבירים את הקורס משלבים מומחיות בעולם הקריירה ומשאבי האנוש עם יכולות גבוהות בהדרכה, בייעוץ לצוותים ובהנחיית פעילויות חוויתיות. מבחינה פורמלית, ההתקשרות הינה בין מוסד הלימודים לבין iDecide כספק של הקורס.

תוכלו לתת דוגמאות לפרויקטים?

פרויקט יכול לעסוק בניתוח תפקיד מסוים בעולם האמיתי, סוגיה, סוג מעסיק או תחום עיסוק. דוגמאות של פרויקטים שבוצעו בקורס:

“השוואה בין קריירות של שני מהנדסים” – מהנדסים שהחלו מנקודה דומה והתנהלו בצורה שונה, ומה ניתן ללמוד משני המסלולים השונים שבנו.

“האם בוגרי מכללות יכולים להגיע לתפקידי פיתוח” – באיזו מידה ובאילו מקרים קיימת אפליה בקבלה לתפקידי פיתוח, וכיצד בוגרי מכללות יכולים לנתב עצמם לתפקידים אלו.

“תפקיד מנהל הרכש” – מסלולים המובילים מ- ואל תפקיד זה, סוגי ארגונים שהוא קיים בהם, אופי הקריירה מבחינות שונות, אפיון סוגי האנשים שתפקיד זה יכול להתאים להם, תהליכי מיון לתפקיד, והיכולות המבוקשות.

מדוע יש בקורס פרויקט ולא מבחן?

הקורס הוא גשר לעולם העבודה, שבו כידוע מודדים תוצאות ולא ציונים, ושבו המעשה חשוב מהתיאוריה. על כן, הוא מתמקד בצד החוויתי-סדנאי, ועל כך מבוסס גם הציון. הקריטריון העיקרי להערכת הפרזנטציה בפרויקט, העוסקת במחקר פאן של שוק התעסוקה הוא, שהיא אמורה להיות כמה שיותר מועילה לסטודנט שמתלבט בבעיה הקשורה בהמשך הקריירה שלו. כבונוס, הסטודנטים מרוויחים שיפור במתודולוגיות של מחקר ופרזנטציה, שחשובות גם באקדמיה, וכל זאת בעבודת צוות.

האם ישנן מטלות בקורס? על מה ניתן הציון?

המלצתנו היא להרכיב את הציון מ-30% מטלות להגשה ו-70% פרויקט. ישנן שלוש מטלות הגשה פשוטות ללא ציון, שמטרתן ליצור חזון לטווח ארוך, התנהגות שמייצרת הזדמנויות, ושיפור ביכולת למצוא עבודה איכותית, ופרויקט צוותי שמסתיים בפרזנטציה במפגש האחרון.

לקוחות בתחום
אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל-אביב
SCE - המכללה האקדמית להנדסה ע
המלצות
יפה דניאלי
ראש המרכז לפיתוח קריירה, המכללה האקדמית להנדסה SCE ע"ש סמי שמעון

מזה כמה שנים מקיימת המכללה סדנאות וקורסים אקדמיים לפיתוח קריירה, בשני הקמפוסים שלה (באר שבע ואשדוד), עם חברת iDecide.

המנחים והמרצים למדו היטב את שוק התעסוקה למהנדסים, שלו מאפיינים ייחודיים. ניכר כי מושקעות עבודה ומחשבה רבות בהכנה ובעדכון תכניות מותאמות לאוכלוסיית הסטודנטים הלומדים הנדסה, ואופן ההנחיה הוא זורם ונעים.

המשובים מראים כי הפעילויות תורמות רבות, ומחזקות את הביטחון העצמי לקראת יציאה לשוק העבודה. הסטודנטים רוכשים כלים רבים להתמודדות עם חיפוש העבודה באופן אפקטיבי יחד עם כלים לייצוג עצמי. כמו כן, אנו מקבלים סיוע בכלים ורעיונות לפרסום הסדנא.

שירותים דומים
סדנת עומק

הסטודנטים צוברים בטחון ומיומנויות, מסגלים גישה נכונה לשוק העבודה ומתקבלים למשרות איכותיות.

סדנא קצרה

הסדנא שמפצחת את הקוד של מרכזי ההערכה רוב האנשים לא אוהבים מרכזי הערכה. הם חושבים…

סדנא קצרה

לבנות מאגר מסרים שמדגימים התאמה למשרה, לתקשר נכון בתכנים ובשפת הגוף עם המראיינים, ולתרגל את…

סדנא קצרה

מטוב למצויין - הסדנא לעיצוב קורות חיים שצועקים תוך שש שניות: 'אני האדם שחיפשתם'. השילוב…

סדנא קצרה

להפוך להיות אדם שמקבל ומעביר לאחרים הרבה יותר הזדמנויות, שקהילה גדולה של אנשים מסמפטת ומעריכה…