תתחילו ליזום בלי תכנית

האם אתם יזמים בסוג של צומת דרכים?

האם אתם אנשים שחושבים על יזמות אבל לא בטוחים?

יכול להיות שההתלבטויות נובעות מהטיה בתפיסה של מה זה יזמות.

בואו נבדוק.

האם יזמות היא ניצול הזדמנות שוק?

במילה אחת – כן.

בשתי מילים – כן ולא.

ברור שיש מיזמים שמוקמים מראש כדי לנצל הזדמנות טובה לעשיית רווח.

למשל, כניסה לפלח שוק שלא מקבל מענה.

או למשל, כניסה לשוק ברמת תחרות נמוכה ומחירים גבוהים.

אבל…

יש מיזמים מצליחים שהתחילו פשוט כי מישהו מצא רעיון שהוא מאוד רצה לממש, או עשה משהו שהוא מאוד מחובר אליו.

ואז, על הדרך, הצליחו למצוא הזדמנות לפרוץ בגדול, שלא היה ניתן לראות מלכתחילה.

רוצים דוגמאות?

לא חסרות: בן אנד ג’ריס, פייסבוק, רשת ‘עושים היסטוריה’ הישראלית, ועוד.

אפילו בהרווארד כבר התחילו לשקול את הרעיון הזה.

מהם היתרונות ביחס לגישה הקונבנציונלית?

  1. מיזם שנובע ממוטיבציה פנימית מעבר לעניין הכספי הוא מוצלח יותר
  2. אתם תעמדו בעליות ובמורדות שבדרך טוב יותר
  3. אתם תהיו יותר שמחים ומאושרים בהצלחה שלכם, ותרגישו מימוש וסיפוק
  4. יש לכם יותר סיכוי להגיע לשוק חדש משלכם, ולא לשוק שאחרים כבר זיהו

במילים אחרות, אתם לא בהכרח צריכים להכיר הזדמנות שוק כדי להתחיל מיזם!

אבל רגע, אז איך תבנו תכנית עסקית בלי הזדמנות שוק?

מוכנים לגילוי המרעיש?…

לא תבנו.

רבים מהיזמים המצליחים התחילו לפני שהיתה להם תכנית עסקית

האם האנשים המצליחים ביותר בקריירה שאתם מכירים תכננו מראש את הדרך שעברו?

אם תחשבו על זה תגלו, שהרוב המכריע לא תכנן אלא ניצל הזדמנויות שנוצרו על הדרך.

באותה מידה, גם יזמות לא תמיד מתחילה בתכנית מסודרת.

בניגוד לגישה השלטת שלפיה צריך לתכנן היטב את היזמות,

כמו שחשבו פעם על קריירה,

יש לא מעט ראיות מחקריות שמראות, שגישה זו אינה מייצגת את כל התמונה.

יזמים רבים הצליחו דווקא משום שהחלו לעשות ולהתנסות בפרויקטים שפשוט עניינו אותם,

ורק מאוחר יותר מצאו או המציאו ודייקו על הדרך את הזדמנות השוק, וכתבו לה תכנית עסקית.

זה לא אומר שלא צריך לבנות תכנית עסקית.

זה אומר שזה לא חובה להתחיל ממנה.

ובטח שלא מוכרחים להתחיל בתכנית מפורטת ומושקעת.

אז איך מתחילים מיזם בלי תכנית, שעשוי להיות עסק מצליח?

הסדנא הזו (ניתנת להעברה גם כהרצאה) תאפשר לכם להתנסות בטכניקה של מיפוי הנכסים הפנימיים,

שאת חלקם אפילו לא ידעתם שיש לכם –

תחומי ידע, סגולות מיוחדות, ותחומי עניין שמניעים אתכם.

קשרים, גישה למשאבים.

וכמובן, מוטיבציות ומניעים.

מכאן נצא להגדרה של רעיון למימוש, עם חזון כללי לגבי ההשלכות החיוביות שלו עליכם ועל אחרים.

ומשם… השמיים הם הגבול.

כי רק במיזם שאתם מחוברים אליו באמת, תוכלו לעשות דברים משמעותיים באמת.